IndonesieNU

Spoorwegmuseum Ambarawa doet weer dienst als treinstation

Spoorwegmuseum Ambarawa doetweer dienst als treinstation

26-08-2014 | Nieuws
Na bijna vier decennia dienst te hebben gedaan als museum, krijgt Museum Kereta Api Ambarawa weer zijn oorspronkelijke functie terug. Als alles volgens plan verloopt, mag het spoorwegmuseum in Ambarawa, Midden-Java, zich eind dit jaar weer treinstation noemen.
Makmur Syaheran, woordvoerder van de Indonesische spoorwegen (KAI) zegt tegenover The Jakarta Post dat KAI in samenwerking met het ministerie van Transport zich tot doel heeft gesteld een 36,7 kilometer lange spoorweg van Kedungjati tot Tuntang weer te laten herleven. Dit om de economische activiteit in de regio te stimuleren en de verkeersopstoppingen te verminderen.


     Een van de eerste treinstations in de archipel


Het spoorwegmuseum van Ambarawa was een van de eerste treinstations in de archipel, in 1873 gebouwd onder Koning Willem I. Het treinstation had een directe verbinding met Semarang. Toen het station zijn deuren in 1976 sloot, werd het een museum dat nu bekend staat als Museum Kereta Api Ambarawa.

Vanaf het museum kunnen bezoekers een ritje maken met de lorrie naar Tuntang en weer terug. Indonesiënu betaalde daar 10.000 rupiah per persoon voor (prijswijzigingen voorbehouden). Voorwaarde is wel dat ten minste 10 personen de tocht maken. De reis van ongeveer 1 uur voert langs prachtige rijstvelden en woningen van lokale bewoners. In de verte zie je de bergen Ungaran en Merbabu [Lees ook: Ambarawa, treinreis naar het verleden].


     2000 kilometer ongebruikt spoor


Volgens het ministerie van Transport beschikt Indonesië nog over 2000 kilometer ongebruikt spoor. The Jakarta Post schrijft dat het ministerie een bedrag van 200 miljard rupiah heeft vrijgemaakt om dit ongebruikte spoor weer te laten herleven.

Spoorlijnen die daarvoor in aanmerking komen, zijn de 45 kilometer lange spoorlijn van Cianjur naar Padalarang (West-Java), de 33 kilometer lange spoorlijn van Surakarta naar Wonogiri (Midden-Java) en de 9 kilometer lange spoorlijn van Jakarta Kota naar Tanjung Priok (Jakarta). 

Foto: Indonesiënu

Gerelateerde artikelen

Het verhaal achter de nootmuskaat

Het verhaal achter de nootmuskaat

05-03-2014 | Familie Van den Broeke, perkeniersfamilie op Banda
De familie Van den Broeke beheert sinds het midden van de zeventiende eeuw nootmuskaatplantages op de Banda-eilanden in ...
Meer »