IndonesieNU

Tana Toraja, waar het leven draait om de dood

Tana Toraja, waar het levendraait om de dood

11-03-2018 | Ervaar Sulawesi
Uitvaartrituelen zijn heel belangrijk voor de Toraja, de etnische bevolking van Tana Toraja in de provincie Zuid-Sulawesi. Hoe rijker de overledene, hoe uitgebreider en grootser de uitvaart. In Tana Toraja is het leven onlosmakelijk verbonden met de dood. 
Het houden van de rituelen, waarbij honderden mensen zijn betrokken, kost veel geld. De Toraja beginnen dan ook al vroeg met het sparen voor de uitvaart. De rituelen duren meerdere dagen. Er worden onder meer dansen uitgevoerd, en buffels en varkens geslacht. Het vlees van de dieren wordt uitgedeeld aan familieleden en genodigden. 
 
zuid-sulawesi tana toraja veemarkt varkens rantepao
Varkens op de veemarkt in Rantepao, Tana Toraja.
zuid-sulawesi tana toraja rantepao veemarkt varkens
Mannen dragen een varken naar de auto.
zuid-sulawesi tana toraja varkens geslacht
Varkens die net van de veemarkt afkomen, worden geslacht. 

De Toraja geloven dat de ziel van de buffel de ziel van de overledene vergezelt naar het hiernamaals. Het slachten van buffels is niet alleen een teken van respect voor de overledene, maar ook een uiting van trots. Het aantal buffels dat voor de uitvaartrituelen wordt geslacht, laat namelijk zien dat de familie die de begrafenis organiseert een rijke familie is. Hoe meer buffels er worden geslacht, hoe rijker de familie. De kerbau bule (witte buffels) zijn overigens het duurst.

De hoorns van de geslachte buffels worden aan de gevels van de Tongkonan gehangen. Tongkonan zijn de traditionele huizen van de Toraja. En hier geldt weer, hoe meer buffelhoorns, hoe rijker de familie en hoe meer status de familie heeft. 
 
zuid-sulawesi, tana toraja, veemarkt, buffels, rantepao
De veemarkt in Rantepao, Tana Toraja, waar buffels en varkens worden verkocht.
zuid-sulawesi tana toraja kerbau bule witte waterbuffels
De Kerbau Bule zijn het duurst. 

De rituelen zijn complex en vergen een goede planning. Wanneer iemand komt te overlijden, kan het weken, maanden of zelfs jaren duren voordat de overledene naar zijn of haar laatste rustplaats wordt gebracht. Het graf moet namelijk in gereedheid worden gebracht, of er is nog niet voldoende geld beschikbaar om de uitvaartrituelen te houden.   

Tot die tijd wordt de overledene thuis gehouden. Vroeger werd het lichaam gebalsemd met speciale bladeren en kruiden die over het hele lichaam werden gewreven. Tegenwoordig wordt het lichaam geinjecteerd met formaline.

De overledene wordt als ziek beschouwd en moet verzorgd worden. De familieleden laten elke dag wat eten en drinken staan in de kamer waar de 'zieke' ligt opgebaard. Op deze manier toont de familie respect aan de overledene.
 
zuid-sulawesi tana toraja buffelhoorns
Buffelhoorns aan de gevel en buffelschedels aan de zijkant van de Tongkonan.
 
Als de tijd gekomen is om de overledene naar de laatste rustplaats te brengen, beginnen de nabestaanden met het uitvoeren van de rituelen die meerdere dagen in beslag nemen. Na de rituelen wordt de kist met daarin het lichaam van de overledene naar het familiegraf gedragen. Het lichaam van de overledene wordt bijgezet in een familiegraf in een grot, in een rotssteen, in een rotswand, in zogeheten hanggraven of in een huisje. 
 
zuid-sulawesi tana toraja doodskist in grot
Doodskisten in een grot. Als de kisten weggerot zijn, worden de menselijke schedels en beenderen los in de grot gelegd. 
zuid-sulawesi tana toraja hanggraven
Hanggraven zijn onder meer te vinden in Londa en Kete Kesu, Tana Toraja. 
zuid sulawesi tana toraja graf rotssteen
Een rotsgraf. Rotsgraven zijn er in verschillende formaten.  
zuid-sulawesi tana toraja graf rotswand
Graven in een rotswand zijn. Hoe hoger het graf, hoe hoger de status van de overledene. In de rotswand worden Tau-Tau geplaatst, levensgrote houten poppen, het evenbeeld van de overledenen.
zuid-sulawesi tana toraja huisje graf
Een grafhuisje. Grafhuisjes zijn er in verschillende formaten en modellen.

Overleden baby's van jonger dan zes maanden die nog geen tandjes hadden, werden vroeger begraven in een boom. In de boom werden holtes gemaakt, waarin overleden baby's werden gelegd. Het gat werd gesloten met een soort matje van palmvezels. In Sanggala staat een voorbeeld van zo'n boom: Kambira Baby Grave.

Deze traditie bestaat tegenwoordig niet meer. Baby's worden bijgezet in het familiegraf.
 
zuid-sulawesi tana toraja babygraf boom
Kambira Baby Grave in Sanggala. 

Ofschoon Tana Toraja voornamelijk een christelijk gebied is, houden de Toraja de lokale tradities en rituelen in stand. Het is niet met zekerheid vast te stellen wanneer de uitvaartrituelen in Tana Toraja voor het eerst werden uitgevoerd. Een koolstofdatering op een erong (doodskist van de Toraja), uitgevoerd door Indonesische en Maleisische archeologen, toont aan dat de uitvaartrituelen al sinds 800 voor Christus plaatsvonden. Lees ook: Tana Toraja, het Land van de Toraja

Foto's: Indonesiënu.nl

Gerelateerde artikelen

Fort Rotterdam in Makassar

Fort Rotterdam in Makassar

01-02-2018 | Ervaar Sulawesi
Een van de iconen van Makassar, de provinciehoofdstad van Zuid-Sulawesi, is Fort Rotterdam. Het Nederlandse fort, dat zi...
Meer »