De haven Sunda Kelapa speelde een belangrijke rol in de geschiedenis van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie. In het verleden streden verschillende lokale koninkrijken, Portugezen en Nederlanders om de macht over het gebied.
Vroeger en nu nog steeds een levendige haven.
Sunda Kelapa (kokos van Sunda) was tot de 16e eeuw de belangrijkste haven van het Koninkrijk Soenda. In 1522 ontwikkelde Sunda Kelapa zich tot een Portugese handelsplaats. Vanaf 1619 werd de haven gebruikt voor VOC-doeleinden.
Grote trucks
Tot op de dag van vandaag is de haven nog steeds in gebruik. Dat kun je ook wel zien, want er is volop bedrijvigheid. Grote trucks rijden op en neer. Havenarbeiders laden en lossen de scheepsvracht.
Havenarbeiders laden en lossen de zeevracht.
Ofschoon er zo'n drukte heerst, stralen de Buginese schoeners een zekere rust uit. Het is bijzonder om te zien dat deze kleurrijke, houten boten nog steeds worden gebruikt om vracht te vervoeren binnen de Indonesische archipel.
Buginese schoeners worden nog steeds gebruikt om vracht te vervoeren binnen de Indonesische archipel.
Brandende middagzon
's Middags kan het in Sunda Kelapa behoorlijk warm zijn. Bezoek de haven indien mogelijk 's morgens vroeg om de brandende middagzon te vermijden.
's Middags kan het in Sunda Kelapa behoorlijk warm zijn.
Visser op een houten bootje.
Sunda Kelapa, voor sommigen een stukje Hollands glorie, maar voor anderen vergane glorie. Het is niet de romantische plek zoals op zoveel foto's te zien is. Het is er, met name 's middags, erg warm en stoffig. Maar ja, dit is een haven. Een haven in volle bedrijvigheid.
Haven met een geschiedenis
Voor Indonesiënu is Sunda Kelapa een haven met een geschiedenis. Hier ligt namelijk de oorsprong van Batavia en het huidige Jakarta, de hoofdstad van Indonesië.
Haven Sunda Kelapa maakt deel uit van Kota Tua Jakarta.
Reacties