Een goed ontbijt geeft je een gezonde start van de dag, zegt het Voedingscentrum. In Nederland bestaat de basis van een goed ontbijt uit brood of ontbijtgranen zoals muesli. Ook in Indonesië wint brood steeds meer terrein. Al verkiezen de meeste Indonesiërs nog steeds nasi (rijst) boven roti (brood). Vijf populaire ontbijtjes in Indonesië:

1. Nasi goreng


Nasi goreng, letterlijk vertaald gebakken rijst, is een populair gerecht in Indonesië. Het gerecht is zo populair dat het het meest gezochte Indonesische recept is op Google.


Indonesiërs eten nasi goreng of geroerbakte rijst niet alleen voor het avondeten, maar ook voor de lunch en het ontbijt. Nasi goreng is op verschillende manieren te bereiden. Je kunt het zo eenvoudig of zo complex mogelijk maken als je zelf wilt. Veel sambal er in, of juist niet. Stukjes vlees erbij, of vegetarisch. Met nasi goreng kun je echt alle kanten op.

2. Bubur ayam


Bubur ayam is rijstepap met stukjes kip. Omdat bubur ayam veel water bevat, zitten er niet zo veel calorieën in. Wel is het zo dat je na het eten van bubur ayam, snel weer honger krijgt. Om het volle gevoel langer vast te houden, is het misschien een idee om de bubur te combineren met proteïnerijk voedsel zoals ei, tempe of tahu (tofoe).

Op de foto hieronder zie je een heerlijke gevulde bubur ayam.


3. Nasi uduk


Nasi uduk is rijst gestoomd in kokosmelk. Meestal wordt nasi uduk gegeten met stukjes tempe en ei. De kokosmelk waarin de rijst gestoomd wordt, bevat veel verzadigd vet. Eet er daarom niet te veel van. Nasi uduk geeft voor lange tijd een verzadigd gevoel.


4. Lontong sayur


Lontong sayur bestaat uit rijstblokjes (lontong) met groenten (sayur) en eventueel ei. Net als bij nasi uduk, is kokosmelk ook bij lontong sayur een belangrijk bestanddeel. Dus ook hier geldt: Geniet, maar eet met mate.


5. Nasi pecel 


Nasi pecel bestaat voornamelijk uit verschillende soorten groenten. Je kunt het met of zonder rijst eten. Zonder rijst heet het gerecht pecel sayur. De vezels die in de groenten zitten, helpen cholesterol in het bloed te verlagen en stimuleren de spijsvertering.

De pindasaus die over de groenten wordt gegoten, is rijk aan proteïnen. Nasi pecel bevat weinig calorieën en geeft voor lange tijd een verzadigd gevoel.


Leuk om te weten, is dat in Indonesië gerechten zoals nasi uduk en bubur ayam ook bij het fastfoodrestaurant met de 'gele M' worden verkocht.