Een leuke en goedkope manier om Jakarta te verkennen is met de TransJakarta-bus. Omdat de bussen op een aparte busbaan rijden kun je met de TransJakarta het hectische verkeer waar Jakarta bekend om staat enigszins omzeilen. Indonesiënu neemt je mee op reis met de TransJakarta door de Indonesische hoofdstad. 

Geldig vervoerbewijs


Alleen elektronische kaarten worden geaccepteerd als geldig vervoerbewijs. Er zijn verschillende uitgaven van de kaart. Welke kaart je gebruikt, hangt af van de instantie die de kaart uitgeeft. 

Toeristen kunnen bijvoorbeeld de Indomaret Card gebruiken die tegen betaling verkrijgbaar is bij buurtsuper Indomaret. De kaart kun je daar meteen opwaarderen. Opwaarderen kan ook bij een oplaadpunt bij een van de TransJakarta-busstations. 

Ook kun je ter plekke bij een TransJakarta-busstation een kaart kopen.


Wachten op de TransJakarta.

Kosten busrit


Kaartjes voor de TransJakarta worden deels gesubsidieerd door de lokale overheid. Een ritje kost 2000 rupiah (reistijd tussen 05.00-07.00 uur) of 3500 rupiah (reistijd tussen 07.00-24.00 uur en 24.00-05.00 uur). Daarbij wordt niet gekeken naar het aantal kilometers. Voor zowel korte als lange ritten betaal je hetzelfde bedrag. Omgerekend is dat nog geen 25 eurocent.

Stap je over op een andere TransJakarta-bus, dan hoef je niet nogmaals voor een kaartje te betalen. Het overstappen moet echter wel gebeuren op hetzelfde station. Zodra je de poortjes passeert, zul je dus opnieuw moeten betalen voor een busrit.

Reizen van A naar B


Een populaire buslijn is die van Blok M naar Jakarta Kota v.v. Verblijf je in Blok M, en wil je naar het centrum van Jakarta, dan is reizen met de TransJakarta een voordelige optie.

De reis start bij een TransJakarta-halte, in dit geval halte Blok M. Om bij een TransJakarta-halte te komen, moeten reizigers gebruik maken van trappen en de voetgangersoversteekbrug. Niet echt handig als je slecht ter been bent.

Voetgangersoversteekbrug.

Bij een oplaadpunt kun je je kaart evt. opladen en je saldo controleren. Voordat je het perron kunt betreden, dien je eerst je elektronische kaart voor de kaartlezer te houden. Nadat je betaald hebt, kun je door de poort het perron op. En, bij het verlaten van het perron, check je weer uit. 

Uitstappen. Let op de afstap.

In de TransJakarta-bus


In de TransJakarta-bussen, die voorzien zijn van airconditioning, is een beperkt aantal zitplaatsen beschikbaar. Het komt vaak voor dat reizigers moeten staan. Voor in de bus is een aparte ruimte gereserveerd voor vrouwen en kinderen. Ook invaliden hebben recht op een zitplaats. De conducteur die met de bus meerijdt, houdt nauwlettend in de gaten of de juiste mensen in de juiste ruimte zitten of staan.

Aparte ruimte voor vrouwen

Plus- en minpunten


Pluspunten:

  • Reizen met de TransJakarta is een zeer goedkope manier om Jakarta te verkennen. Voor nog geen 15 cent (reistijd tussen 05.00-07.00 uur) en voor nog geen 25 cent (reistijd tussen 07.00-24.00 uur en tussen 24.00-05.00 uur) reis je bijvoorbeeld van Blok M naar Jakarta Kota.

  • Omdat de TransJakarta-bussen op aparte busbanen rijden, kun je het hectische verkeer waar Jakarta bekend om staat, enigszins omzeilen. Op sommige stukken rijden de TransJakarta-bussen echter op de gewone weg waardoor reizigers te maken kunnen krijgen met een langere reistijd.

  • De bussen zijn voorzien van airconditioning wat het reizen redelijk aangenaam maakt.

Minpunten

  • Om bij het perron te komen, moeten reizigers trappen op- en aflopen wat vermoeiend kan zijn en niet handig is voor mindervaliden die op eigen houtje reizen. Bij sommige stations is een lift aanwezig, alleen komt het nogal eens voor dat deze het niet doet.

  • Jakarta doet hard zijn best om de TransJakarta voor iedereen toegankelijk te maken. In de bus zijn bijvoorbeeld faciliteiten aanwezig voor mensen met een (mobiele) beperking. Zo zijn er speciale zitplaatsen voor mindervaliden. Maar het kan natuurlijk altijd beter.

  • Op het perron wordt niet altijd duidelijk aangegeven welke bus waar naartoe rijdt. Bij aankomst van de bus op het perron roept de conducteur wat de bestemming van de bus is. Het komt herhaaldelijk voor dat reizigers de verkeerde bus instappen.

  • De TransJakarta-bussen zijn voorzien van airconditioning. Het komt helaas weleens voor dat de airco het niet doet of niet koud genoeg is. Ook gebeurt het niet zelden dat de bussen overvol zitten.

  • Nog niet alle toeristische attracties liggen op de TransJakarta-route. Om populaire bezienswaardigheden, zoals de haven Sunda Kelapa, te bereiken zul je vaak nog een eind te voet moeten afleggen of een ander transportmiddel moeten gebruiken. Goed te bereiken zijn attracties in Jakarta Kota zoals Monas (Nationaal Monument) Kota Tua Jakarta (oude stadsdeel) en de bekende rotonde (Bundaran HI) bij het luxe winkelcentrum Grand Indonesia, tegenwoordig Hotel Kempinski.