[Dit artikel is geüpdatet] Een Indonesisch passagierstoestel van luchtvaartmaatschappij Sriwijaya Air stortte op zaterdag 9 januari 2021, nog geen uur na het opstijgen vanaf Soekarno-Hatta International Airport in Tangerang, neer in de wateren bij Kepulauan Seribu, een eilandengroep in de buurt van de Indonesische hoofdstad Jakarta. Wat er tot nu toe bekend is: 


De zoektocht naar wrakstukken van vlucht SJ-182 op de crashlocatie is inmiddels gestopt. Duikers hebben vier dagen na de vliegramp een van de twee zwarte dozen uit het water gehaald. Het gaat om de zogeheten Flight Data Recorder (FDR) die vluchtgegevens bijhoudt. De zoektocht naar de Cockpit Voice Recorder (CVR), die gesprekken in de cockpit opneemt, gaat gewoon door. 


Duikers hebben op de crashlocatie naast brokstukken ook een reddingsvest en menselijke resten gevonden.


Van de radar verdwenen


Het vliegtuig verdween vier minuten na vertrek vanuit Soekarno-Hatta International Airport van de radar. Het toestel was op weg naar Pontianak in de provincie West-Kalimantan.


Minister Budi Karya Sumadi van Transport zei tijdens een persconferentie dat het vliegtuig om 14.36 lokale tijd vanaf de internationale luchthaven Soekarno-Hatta vertrok. Om 14.37 uur kreeg het vliegtuig toestemming om te stijgen tot een hoogte van 29.000 voet.


Om 14.40 zag de luchtverkeersleiding dat vlucht SJ-182 niet op de juiste koers vloog en verzocht het vliegtuig zich te melden. Binnen enkele seconden verdween Sriwijaya Air SJ-182 van de radar. 


De website Flightradar24 meldt via Twitter dat het vliegtuig meer dan 10.000 voet hoogte verloor in minder dan een minuut. 


62 mensen aan boord


Het toestel met vluchtnummer SJ182 had 62 mensen aan boord onder wie 12 bemanningsleden, 40 volwassenen, 7 kinderen en 3 baby’s. Het merendeel van de inzittenden komt uit West-Kalimantan.


Boeing 737-500


Het vliegtuig van Sriwijaya Air dat zaterdag neerstortte in de wateren bij Kepulauan Seribu is een Boeing 737-500. Het toestel werd in 1994 vervaardigd. Sriwijaya Air kocht het vliegtuig in 2012. 


De Indonesische commissie voor transportveiligheid KNKT zegt dat de leeftijd van vliegtuigen geen factor zou moeten zijn bij ongelukken, zolang het onderhoud maar goed is. 


Volgens Sriwijaya Air-CEO Irwin Jauwena verkeerde het 26-jaar oude toestel in goede staat.


Laatste update: 3 februari 2021, 06.32 uur