Uit een studie van Microsoft blijkt dat in de regio Zuidoost-Azië Indonesiërs het meest onbeleefd zijn als het gaat om online vriendelijkheid. 

Na bekendmaking van het nieuws door het Amerikaanse softwarebedrijf op sociale media, stroomden de reacties van Indonesiërs, die het daar helemaal niet mee eens waren, binnen. Microsoft zag geen andere mogelijkheid dan de commentarenboxen op sociale media te sluiten. 


De uitkomst van het onderzoek is samengevat in de zogeheten Digital Civility Index. De studie van Microsoft toont aan dat het online gedrag van Indonesiërs het laatste jaar verslechterd is, en dat Indonesiërs, als het gaat om online vriendelijkheid, het meest onbeleefd zijn in de regio Zuidoost-Azië. 


Online gedrag tijdens de pandemie


42 procent van de Indonesische respondenten zegt meer positieve online reacties te hebben ervaren tijdens de Covid-19-pandemie. Er is volgens hen sprake van een groter gemeenschapsgevoel. 


17 procent van de respondenten vindt juist dat online beleefdheid slechter is geworden tijdens de pandemie. Zij zeggen dat er meer valse en misleidende informatie wordt verspreidt en dat mensen zich egoïstischer gedragen. 


Online pesterijen


Verder zegt 47 procent van de Indonesische respondenten betrokken te zijn geweest bij online pesterijen. 19 procent zegt zelf het doelwit te zijn geweest van pesterijen. Het meest getroffen door online pesterijen waren de millenials (54 procent), gevolgd door Gen Z (47 procent), Gen X (39 procent) en boomers (18 procent). 


503 respondenten uit Indonesië


In een poging veiligere, gezondere en respectvollere online interacties tussen mensen te bevorderen, doet Microsoft sinds 2016 onderzoek naar het online gedrag van tieners en volwassenen over de hele wereld. 


In totaal deden meer dan 16 duizend respondenten van over de hele wereld, onder wie 503 volwassenen en tieners uit Indonesië, mee aan het onderzoek. 


Vier categorieën


De softwaregigant vroeg tieners en volwassenen over online gedrag en online risico’s in de volgende vier categorieën: gedrag, seksualiteit, reputatie en persoonlijkheid/opdringerigheid.