In Indonesië is grote ophef ontstaan nadat sportgigant Adidas bij de lancering van een nieuwe collectie had vermeld dat Wayang Kulit (schimmenspel) een belangrijk onderdeel is van de Maleisische traditie zonder daarbij te vermelden dat Wayang Kulit zijn oorsprong vindt in Indonesië.
De nieuwe collectie sportschoenen van Adidas, genaamd City Pack, werd eerder deze maand geïntroduceerd op de website van Adidas Singapore. De collectie is een samenwerking tussen Adidas en zes ontwerpers uit zes landen in Zuidoost-Azië: Indonesië, Maleisië, de Filipijnen, Singapore, Thailand en Vietnam.
De ontwerpers hebben hun inspiratie gehaald uit de cultuur en tradities van hun land.
Culturele identiteit en erfgoed
‘Wayang Kulit vormt een belangrijk onderdeel van de culturele identiteit en het erfgoed van Maleisië,’ stond in het bijschrift bij de promotievideo van een sneaker met daarop het ontwerp van de Maleisische kunstenaar Jaemy Choong. Geen enkel woord werd gerept over de oorsprong van Wayang Kulit.
Het sportbedrijf heeft inmiddels zijn excuses aangeboden aan het Indonesische publiek dat, na het zien van de tekst, massaal van zich liet horen op sociale media. ‘Wayang Kulit komt uit Indonesië!’, luidde een van de reacties.
Inspiratie
Adidas geeft toe dat het bedrijf eigenlijk de oorsprong van het schimmenspel had moeten vermelden, namelijk Indonesië. Ook het bijschrift dat bij de promotievideo hoort, is aangepast. ‘Wayang Kulit, dat van oorsprong uit Indonesië komt, heeft andere delen van Zuidoost-Azië geïnspireerd’, staat er nu.
UNESCO heeft Wayang-poppentheater uit Indonesië overigens in 2003 en in 2008 opgenomen in de ‘Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid’.
Reacties