Indonesië krijgt een nieuw halal-logo: paars en geïnspireerd op de wayang, het traditionele schimmenspel. Wat is eigenlijk de reden voor de vervanging van het huidige groene logo? 


Om te weten of iets halal is, worden in Indonesië producten voorzien van een speciaal logo verstrekt door Majelis Ulama Indonesia (MUI), het hoogste islamitische orgaan in het land. Aan dit logo kunnen consumenten zien of een product gemaakt is volgens de islamitische voorschriften en daarom toegestaan is voor gebruik. 

 

Overheidstaak

 

De MUI is al jaren verantwoordelijk voor de halalcertificering van producten. Maar daar komt in de zeer nabije toekomst verandering in. Dat gebeurt in overeenstemming met wet nummer 33 van de nationale wet van 2014 betreffende de halalcertificering en halal-labeling in Indonesië. 

 

Onder deze wet is in 2019 Badan Penyelenggara Jaminan Produk Halal (BPJPH) opgericht, een instelling onder het ministerie van Geloofszaken die de taken van de MUI op het gebied van halalcertificering en halal-labeling overneemt en daarop toezicht houdt. 


Met andere woorden halalcertificering en halal-labeling vormen een overheidstaak en liggen niet meer in handen van een maatschappelijke organisatie. 

 

Het nieuwe logo

 

In februari dit jaar is besloten dat BPJPH met een nieuw halal-logo dient komen dat het huidige logo, waar nog Majelis Ulama Indonesia op staat, moet vervangen. Het nieuwe logo komt er zo uit te zien: 

 


 

Het nieuwe logo is gebaseerd op de gunungan (berg) die gebruikt wordt in de wayang (schimmenspel) en symbool staat voor het mensenleven. De gunungan wordt gevormd door Arabische letters die samen het woord halal vormen, legt een BPJPH-woordvoerder uit. 

 

Verder zijn voor het nieuwe halal-logo de kleuren paars en turquoise gebruikt, waarbij de kleur paars geloof, innerlijke eenheid en verbeeldingskracht representeert, en turquoise wijsheid, standvastigheid en rust vertegenwoordigt.  

 

Artistiek en cultuur


Niet iedereen is blij met het nieuwe halal-logo, onder wie MUI-vicevoorzitter Anwar Abbas. Hij vindt dat het nieuwe logo meer de nadruk legt op de artistieke kant en op een bepaalde lokale cultuur in Indonesië dan op het woord halal zelf. En dat is nu waar het volgens hem eigenlijk allemaal om gaat.

 

Desondanks begrijpt Abbas dat de wet de wet is en dat zaken betreffende het logo niet meer in handen liggen van de MUI maar dat halalcertificering en halal-labeling nu onder de verantwoordelijkheid vallen van het ministerie van Geloofszaken. 


 

Vanaf 1 maart

 

Het oude halal-logo van de MUI wordt vanaf 1 maart 2022 niet meer uitgegeven in het land met de grootste moslimbevolking ter wereld. Producten die nog voorzien zijn van het oude logo mogen nog tot 2026 aan consumenten worden verkocht. Het oude logo ziet er overigens als volgt uit: 



In Indonesië, een land waar ruim 86 procent van de bevolking moslim is, bestaat een groeiende vraag naar halalproducten. Het gaat niet alleen om voedingsmiddelen, maar ook om bijvoorbeeld medicijnen en cosmeticaproducten.