Een comfortabele én snelle manier om je in Jakarta te verplaatsen is met de MRT (Mass Rapid Transit). De MRT - sinds 2019 operationeel - is de eerste metrolijn van Indonesië in Jakarta. Indonesiënu neemt je mee op reis met de MRT door de Indonesische hoofdstad.


Geldig vervoerbewijs


Alleen elektronische kaarten worden geaccepteerd als geldig vervoerbewijs. Er zijn verschillende uitgaven van de kaart. Welke kaart je gebruikt, hangt af van de instantie die de kaart uitgeeft. 


Toeristen kunnen bijvoorbeeld de Indomaret Card gebruiken die tegen betaling verkrijgbaar is bij buurtsuper Indomaret. De kaart kun je daar ook meteen opwaarderen of bij een van de MRT-stations. Hier kun je overigens ook een kaart kopen. 



In de rij voor een kaartje. Kaartje kopen kan ook bij een machine.


Kosten 


De goedkoopste rit met de MRT kost 3000 rp. omgerekend is dat ongeveer 20 eurocent. Voor dit bedrag reis je bijvoorbeeld tussen station Bundaran HI en station Dukuh Atas BNI. 


Voor de duurste rit ben je 14.000 rp. kwijt, omgerekend ongeveer 90 cent. Voor dit bedrag reis je tussen station Lebak Bulus Grab en station Dukuh Atas BNI/Bundaran HI. 


Metrostation Senayan.


Reizen van A naar B


Op dit moment rijdt de MRT tussen het in Zuid-Jakarta gelegen station Lebak Bulus Grab en het in het centrum gelegen station Bundaran HI (de rotonde bij hotel Kempinski dat vroeger nog Hotel Indonesia heette). Dit traject is bijna 16 kilometer lang. 


Op elk station houdt een satpam (satuan pengamanan, beveiliger) toezicht.


Het team van Indonesiënu probeerde de route station Fatmawati - station Bundaran HI uit, een reis van nog geen half uur. 



Station Fatmawati, Zuid-Jakarta.


Bij een machine/oplaadpunt kun je een kaart kopen/opwaarderen en je saldo controleren. Inchecken doe je door eerst je elektronische kaart voor de kaartlezer te houden. Nadat je betaald hebt, kun je door de poort richting het perron en daar de metro naar je bestemming nemen. En, bij het verlaten van het perron, check je weer uit. 


In de metro wordt overigens in het Indonesisch en in het Engels omgeroepen wat het eerstvolgende station is. 



Zo ziet de MRT er van binnen uit.


Dienstregeling


De MRT rijdt op werkdagen tussen 05.00 - 21.00 uur en in het weekend tussen 06.00-20.00 uur.


Tijdens de spits op werkdagen rijden de metro’s elke 5 minuten en buiten de spits en in het weekend elke 10 minuten. 


Wachten op de MRT.


Fase 2


Het traject Lebak Bulus Grab - Bundaran HI behoort overigens tot de eerste fase van het MRT Jakarta bouwproject. Op dit traject staan 13 stations. 


Er wordt momenteel hard gewerkt aan fase 2A van het MRT-project waarbij het bestaande traject vanaf station Bundaran HI wordt doorgetrokken naar station Kota in Noord-Jakarta. Op dit 5,8 kilometer lange traject staan 7 ondergrondse stations: Thamrin, Monas, Harmoni, Sawah Besar, Mangga Besar, Glodok en Kota. Deze fase zal naar verwachting in maart 2025 gereed zijn. 


In fase 2B wordt het traject helemaal doorgetrokken naar station Ancol. Op dit 6 kilometer lange traject staan 2 ondergrondse stations: Mangga Dua en Ancol. Deze fase zal, als alles volgens plan verloopt, gereed zijn in augustus 2027.