Een vrouw uit Nieuw-Zeeland boekte enige tijd geleden een romantische overnachting in het oosten van Bali. Maar wat ze bij aankomst aantrof, leek in de verste verte niet op de accommodatie zoals die op de website van Airbnb stond gepresenteerd. 


Bree Robertson uit Nieuw-Zeeland besloot zichzelf en haar partner te trakteren op een romantisch verblijf in het oosten van Bali. Ze verbleven al een maand op het ‘Eiland der Goden’ en dat moest gevierd worden met een overnachting in een villa in het dorpje Sidemen. 


Privékamer in een natuurlodge


Op de website van Airbnb vond Bree een geschikte accommodatie. Ze betaalde $80 voor een verblijf van één nacht. Het geld maakte ze over via boekingssite Airbnb die de accommodatie omschreef als ‘privékamer in een natuurlodge’. 


De vrouw boekte de kamer op het allerlaatste moment. Dat de beheerder van de villa niet reageerde op haar boeking - iets wat volgens Airbnb meestal binnen een uur zou moeten gebeuren - nam ze maar voor lief. ‘Misschien waren ze druk bezig met het beantwoorden van mailtjes van andere gasten’, dacht Bree.


Recensies uit 2019


Wat ze ook voor lief nam, waren de (positieve) recensies van drie jaar geleden. De meest recente beoordeling dateert namelijk uit 2019. Bree schreef dit toe aan de pandemie en de reisbeperkingen die de afgelopen jaren van kracht waren. 


Vol goede moed stapten Bree en haar partner op een regenachtige dag medio juli op de scooter voor een twee uur durende rit naar Sidemen. Maar wat ze daar aantroffen, leek in de verste verte niet op de accommodatie zoals die op boekingswebsite Airbnb stond gepresenteerd. De foto’s op de website kwamen niet overeen met wat daar voor hun neus stond. 


Het leek alsof de villa al lange tijd niet bewoond was. Er was geen mens te bekennen. Ramen waren ingeslagen. Het terrein was overwoekerd met onkruid. Kortom het zag er verlaten uit. 


Op naar Ubud


Geen plek om te overnachten dus. Het stel besloot toen maar elders hun heil te zoeken en reden naar het verderop gelegen Ubud waar ze een overnachting boekten. 


Bree plaatste de beelden van de verlaten villa op sociale media en die gingen binnen de kortste keren viraal. Hoewel Airbnb heeft beloofd het betaalde geld terug te betalen, zegt Bree nog steeds niet te kunnen begrijpen waarom een advertentie van een villa die niet meer operationeel is, op de boekingssite wordt geplaatst en geboekt kan worden. De accommodatie is inmiddels van de website verwijderd.