[Dit artikel is geüpdatet] Twee stoomlocomotieven die bijna een eeuw oud zijn, zijn onderweg vanuit Indonesië naar Nederland. De locomotieven, die in de jaren ‘20 in Nederland zijn gebouwd, worden per schip vervoerd. Een reis van 30 dagen. 


Aan de Indonesische nieuwszender Kompas TV vertelt Gerard de Graaf van Museum Stoomtrein Katwijk Leiden dat de stoomlocomotieven in Nederland zijn gebouwd door machinefabriek Du Croo & Braun in Weesp. 


Gerepareerd en tentoongesteld


De locomotieven worden vanuit het Midden-Javaanse Sumberharjo en het Oost-Javaanse Kediri per boot naar Nederland vervoerd. Het doel van het terugbrengen van de stoomlocomotieven is om het Nederlandse publiek bekend te maken met de geschiedenis van de Nederlandse stoomtrein in Nederlands-Indië.  


Na aankomst in Nederland worden de stoomlocomotieven gerepareerd om vervolgens te worden tentoongesteld in Museum Stoomtrein Katwijk Leiden. 


Suikerfabrieken op Java


Op de website van Museum Stoomtrein Katwijk Leiden lezen we dat beide locomotieven in de jaren '20 terechtkwamen bij suikerfabrieken op Java. Zij trokken daar de lorries met suikerriet vanuit de suikerrietvelden naar de fabriek, maar staan inmiddels al jaren buiten dienst. 


De stoomlocomotief uit Sumberharjo is in 1925 gebouwd en nieuw geleverd aan Suikerfabriek Klampok in het Midden-Javaanse Banyumas. Wanneer de locomotief naar Suikerfabriek Soemberhardjo is verhuisd, is niet duidelijk omdat het ketelboek onvindbaar is. De stoomlocomotief uit Kediri is in 1928 gebouwd en nieuw geleverd aan Suikerfabriek Koenir in het Oost-Javaanse Tulungagung. Uiteindelijk belandt de locomotief op Suikerfabriek Pesantren Baru in Kediri. 


Het stoomtreinmuseum is zo’n twintig jaar bezig geweest de stoomlocomotieven in Indonesië terug te brengen naar Nederland. Middels een crowdfundingsactie kunnen de locomotieven nu eindelijk terug naar het land waar ze gemaakt zijn. 


Laatste update: 30 maart 2023, 01.40 uur