Garuda Indonesia maakte dinsdag (10/10/2023) bekend een testvlucht te hebben uitgevoerd waarbij gebruik werd gemaakt van vliegtuigbrandstof gemengd met palmolie. Voor de testvlucht zette de nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië een Boeing 737-800NG in. 


Het vliegtuig vloog vorige week meer dan 130 kilometer heen en terug van Jakarta naar het in het zuidelijke deel van Java gelegen Pelabuhan Ratu, schrijft persbureau Reuters. Het toestel gebruikte tijdens de één uur durende vlucht vliegtuigbrandstof die 2,4 procent palmolie bevat, zei president-directeur Irfan Setiaputra van Garuda Indonesia in een verklaring. 


Met deze resultaten is Garuda Indonesia er volgens Setiaputra klaar voor verder onderzoek te doen naar het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof op commerciële vluchten. Een breder gebruik van de brandstof zou gebaseerd zijn op een alomvattend onderzoek, voegde hij eraan toe. 


Voorafgaand aan de testvlucht had Garuda Indonesia sinds juli dit jaar al een statische test en grondtesten van de motoren uitgevoerd. 


Geproduceerd door staatsenergiebedrijf van Indonesië


De met palmolie gemengde vliegtuigbrandstof is geproduceerd door het Indonesische staatsenergiebedrijf PT Pertamina in de raffinaderij van het bedrijf in Cilacap (Midden-Java) met behulp van de zogeheten HEFA-technologie (hydroprocessed esters and fatty acids), en is gemaakt van geraffineerde, gebleekte en ontgeurde palmpitolie, aldus Nicke Widyawati, CEO van Pertamina, in een verklaring. 


Widyawati zei te hopen dat de door Pertamina ontwikkelde brandstof verkocht kan worden als vliegtuigbrandstof voor commerciële vluchten. Dit zou volgens haar een mijlpaal betekenen voor de ontwikkeling van groene energie in Indonesië. Ze voegde eraan toe dat het gebruik van de door Pertamina ontwikkelde vliegtuigbrandstof minder uitstoot van CO2 geeft dan het gebruik van fossiele brandstoffen. 


Importbeperkingen


Sommige landen maken zich echter zorgen over de gevolgen van de productie van palmolie, waaronder de ontbossing. In mei dit jaar gaf de Europese Raad groen licht voor een verordening die het risico op ontbossing en bosdegradatie moet beperken. De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat de consumptie en handel in de EU niet bijdragen tot ontbossing en verdere aantasting van bos­ecosystemen.


Op hetzelfde moment dringt Indonesië, 's werelds grootste palmolieproducent, aan op een breder gebruik van eetbare oliën en een vermindering op de import van ruwe olie. 


In 2021 voerde het land een testvlucht uit met dezelfde brandstof in een vliegtuig van staatsbedrijf Dirgantara Indonesia, dat van het West-Javaanse Bandung naar de hoofdstad Jakarta vloog.