De Indonesische commissie van luchtvaartveiligheid (KNKT) wil dat er gedetailleerde richtlijnen en procedures komen om vermoeidheid bij piloten beter te kunnen identificeren. Dit naar aanleiding van een incident eind januari dit jaar waarbij twee piloten tegelijkertijd sliepen tijdens een vlucht van Sulawesi naar Jakarta. 


Het voorval vond op 25 januari 2024 plaats op een commerciële vlucht van Batik Air tussen Kendari, dat in Zuidoost-Sulawesi ligt, en de Indonesische hoofdstad Jakarta. De vlucht werd uitgevoerd met een Airbus A320.


153 passagiers aan boord


Het vliegtuig met 153 passagiers en 6 bemanningsleden aan boord, vertrok om 08.05 uur lokale tijd vanuit Kendari. Toen het toestel een half uur later kruishoogte had bereikt - de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en de minste brandstof verbruikt - zetten beide piloten hun headset af. De 32-jarige gezagvoerder vroeg zijn 28-jarige co-piloot toestemming om uit te rusten. Die ging akkoord en nam de stuurknuppel en de vliegtaken van hem over. 


De gezagvoerder werd wakker en vroeg om 09.22 uur lokale tijd of zijn collega misschien wilde uitrusten. Die antwoordde dat hij dat niet wilde, waarop de gezagvoerder zijn slaap voortzette. 


Ongeveer 20 minuten later vond het eerste contact plaats tussen de co-piloot met de luchtverkeersleiding in Jakarta. Niet lang daarna viel ook de co-piloot in slaap. 


28 minuten


Twaalf minuten na het laatste contact met de co-piloot vroeg Jakarta hoe lang de A320 nodig had om op de huidige koers te vliegen. De luchtverkeersleiding kreeg echter geen antwoord. Verschillende pogingen werden ondernomen om contact te leggen met het vliegtuig. Zonder resultaat. 


Achtentwintig minuten na het laatste contact met de co-piloot werd de gezagvoerder wakker. Hij realiseerde zich dat het vliegtuig niet op de juiste koers vloog en dat zijn collega in slaap was gevallen. De gezagvoerder maakte de co-piloot wakker en reageerde op een oproep van de luchtverkeersleiding in Jakarta. Hij legde uit dat er radiocommunicatieproblemen waren, maar dat het probleem inmiddels was opgelost. 


Het vliegtuig vervolgde zijn reis en landde veilig en zonder problemen in Jakarta. Bij het voorval raakte niemand gewond. Er was geen schade aan het toestel. 


Geen storingen bekend en gevonden


In een voorlopig rapport dat is opgesteld door de commissie van luchtvaartveiligheid van Indonesië KNKT waren er geen mankementen bekend voorafgaand aan de vlucht. Ook na de vlucht werden er geen storingen gevonden aan het radiocommunicatiesysteem van het vliegtuig. 


Volgens de KNKT vlogen beide piloten diezelfde ochtend hetzelfde toestel vanuit Jakarta naar Kendari.  De co-piloot had de gezagvoerder laten weten dat hij de avond ervoor niet goed had geslapen. Hij vertelde dat het hebben van een tweeling van een maand oud effect had op zijn slaapkwaliteit. Tijdens de vlucht van Jakarta naar Kendari kreeg de co-piloot toestemming van de gezagvoerder om uit te rusten. 


In haar voorlopige rapport pleit de commissie van luchtvaartveiligheid van Indonesië voor gedetailleerde richtlijnen en procedures om vermoeidheid bij piloten beter te kunnen identificeren.