De Chinese ambassade diende een formele klacht in middels een brief gedateerd op 21 januari 2025. De brief die op X circuleert en is geüpload door anticorruptie-activist Emerson Yuntho bevat een lijst van incidenten die teruggaan tot februari vorig jaar waarbij Chinese bezoekers naar verluidt immigratiebeambten geld moesten betalen om toegang te krijgen tot het land.
Meer dan 60 slachtoffers
In de brief worden 44 gevallen genoemd van afpersing door immigratiebeambten op Soekarno-Hatta International Airport. Meer dan 60 Chinese burgers zijn het slachtoffer geworden van genoemde afpersingspraktijken die plaatsvonden in de periode februari 2024 tot januari dit jaar.
In de brief staat ook dat de Chinese ambassade in samenwerking met de Indonesische autoriteiten 44 afpersingszaken succesvol heeft opgelost. In totaal is omgerekend 2000 USD teruggeven aan Chinese slachtoffers.
Geen fooi
Om afpersingspraktijken op de luchthaven een halt toe te roepen, stelt de Chinese ambassade voor borden te plaatsen waarop reizigers wordt verzocht geen fooi te geven en afpersing te melden.
Minister Agus Adrianto van Immigratie en Correcties heeft de inhoud van de brief bevestigd en zei in een reactie open te staan voor kritiek en feedback ter verbetering van de publieke dienstverlening.
De BBC zou een kopie van de brief hebben ontvangen en zegt dat er meer dan 30 namen worden genoemd van immigratiemedewerkers op Soekarno-Hatta International Airport die afpersingsgeld hebben ontvangen van Chinese burgers via een bankoverschrijving.
De overgeschreven bedragen variëren van 50 duizend tot 3 miljoen rupiah.
Reacties