Mogelijk is een defect autothrottle-systeem de oorzaak van de Sriwijaya Air vliegtuigcrash, die begin dit jaar aan alle 62 inzittenden het leven kostte. Dat staat in een voorlopig onderzoeksrapport opgesteld door de Indonesische commissie voor transportveiligheid KNKT. 


Problemen aan de autothrottle, die automatisch het systeem van de motoren regelt, kunnen ertoe hebben geleid dat de piloten de controle over het vliegtuig verloren, waardoor de Boeing 737-500 van Sriwijaya Air in de Javazee stortte. 


Vluchtgegevens


KNKT-onderzoekers hebben de gegevens die op de Flight Data Recorder staan, bestudeerd en kunnen melden dat op een hoogte van 8.150 feet (2484 meter), de linker throttle vanzelf naar achteren bewoog, terwijl de rechterhendel in de oorspronkelijke positie bleef staan alsof deze vastzat. 


Aan de hand van een mooie infographic op de nieuwssite Detik.com, vatten wij hieronder samen wat er op die bewuste dag in januari 2021 is gebeurd: 


14:36:00 uur (9 januari 2021)

  • Vlucht SJ182 van Sriwijaya Air vertrekt van Soekarno-Hatta International Airport (Jakarta). 
  • Op een hoogte van 1.980 feet staat de automatische piloot aan.
  • Op een hoogte van 8.150 feet beweegt de linker throttle naar achteren. De rechter throttle blijft in de oorspronkelijke positie staan.


14:38:51 uur

  • De bemanning vraagt de luchtverkeersleiding om toestemming om een bocht te mogen maken van 75 graden. Dat verzoek wordt ingewilligd.
  • De luchtverkeersleiding vraagt de piloten te vliegen op een hoogte van 11.000 feet.


14:39:47 uur

  • Op een hoogte van 10.600 feet maakt het vliegtuig een bocht van 46 graden naar links.
  • De linker throttle beweegt naar achteren. De rechter throttle staat in de oorspronkelijke positie.


14:39:59 uur

  • De luchtverkeersleiding vraag de piloten te stijgen naar 13.000 feet. De piloten reageren op dit verzoek.
  • Het contact is verbroken.


14:40:05 uur

  • Het vliegtuig vliegt op een hoogte van 10.900 feet.
  • Het vliegtuig begint te dalen. De automatische piloot staat uit.
  • Het vliegtuig maakt een bocht van 16 graden. De neus van het vliegtuig is omhoog gericht. Het vliegtuig helt naar links.
  • De linker throttle is naar achteren gericht. De rechter throttle staat in de oorspronkelijke positie.


14:40:10 uur

  • De autothrottle is niet actief, de neus van het vliegtuig is naar beneden gericht. 


14:30:30 uur

  • De Flight Data Recorder stopt met het registreren van vluchtgegevens. 

 

Tijdens een virtuele persconferentie woensdag (10/2/2021) zei KNKT-onderzoeksleider Nurcahyo Utomo dat ook op vorige vluchten piloten al melding maakten van problemen met de autothrottle van het 26 jaar oude toestel. 


Eerder deze maand stuurde de Indonesische commissie voor transportveiligheid vijf onderdelen van het neergestorte toestel van Sriwijaya Air, waaronder ook de autothrottle, voor onderzoek naar de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.


CVR nog niet gevonden


Duikers slaagden erin enkele dagen na de vliegramp de Flight Data Recorder uit het water te halen. Van de Cockpit Voice Recorder, die gesprekken in de cockpit registreert, ontbreekt elk spoor. De autoriteiten denken dat de zwarte doos op de zeebodem ligt, begraven onder een laag modder.