De Indonesische commissie voor transportveiligheid KNKT heeft vijf onderdelen van het neergestorte toestel van Sriwijaya Air voor onderzoek naar de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk gestuurd. Het gaat daarbij onder meer om de autothrottle die automatisch het vermogen van de motoren regelt. 


De 26 jaar oude Boeing 737-500 van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Sriwijaya Air met 62 mensen aan boord stortte kort na vertrek van de luchthaven in Jakarta op 9 januari 2021 neer in de Javazee. Niemand heeft de crash overleefd. 


Tegen Reuters zei KNKT-hoofd Soerjanto Tjahjono dat de componenten van het vliegtuig voor onderzoek naar het buitenland zijn gestuurd om te achterhalen waarom er problemen waren met de autothrottle. Tjahjono ging niet in op de andere onderdelen van het verongelukte toestel. 


Cockpit Voice Recorder nog niet gevonden


Enkele dagen na de vliegramp werd de Flight Data Recorder (FDR), die vluchtgegevens bijhoudt, al gevonden. Naar de Cockpit Voice Recorder (CVR), die gesprekken in de cockpit opneemt, wordt nog gezocht. Volgens Tjahjono kan de CVR helpen bij het achterhalen van eventuele menselijke fouten.


‘Uitsluitend op basis van de FDR kunnen wij niet achterhalen wat de oorzaak is van het probleem met de autothrottle’, aldus Tjahjono geciteerd door Reuters. Hij hoopt dat onderzoekers in de VS en het VK op basis van de door Indonesië gestuurde vliegtuigonderdelen meer duidelijkheid kunnen verschaffen. 


Problemen met de autothrottle


De KNKT was vorige maand al aan het onderzoeken of een probleem met het autothrottle-systeem mogelijk heeft bijgedragen aan de crash gezien het feit dat er een paar dagen voorafgaand aan het ongeluk ook al problemen met het systeem waren gemeld. 


Op basis van bronnen dichtbij het onderzoek meldde Wall Street Journal vorige maand dat uit FDR-gegevens blijkt dat het autothrottle-systeem in een van de vliegtuigmotoren direct na vertrek uit Jakarta niet goed functioneerde. 


Moeilijk te besturen


In plaats van het systeem uit te schakelen, probeerden de piloten de vastzittende autothrottle weer te laten werken. Dat zou tot aanzienlijke verschillen in het motorvermogen hebben geleid, waardoor het toestel moeilijk te besturen was. 


Volgens Tjahjono klopt de berichtgeving Wall Street Journal niet en is het beter eerst af te wachten tot het uitkomen van het voorlopige rapport van de Indonesische Commissie van Transportveiligheid. 


Zoek- en reddingsoperatie beëindigd


De Indonesische autoriteiten hebben de zoek- en reddingsoperatie naar wrakstukken en slachtoffers van het gecrashte toestel van Sriwijaya Air zo'n twee weken na de ramp officieel beëindigd. De zoektocht naar de Cockpit Voice Recorder gaat door.