Na een succesvolle testvlucht eerder deze maand, heeft Indonesië vrijdag (27/10/2023) opnieuw een vlucht uitgevoerd waarbij gebruik werd gemaakt van vliegtuigbrandstof gemengd met palmolie. Dit keer ging het niet om een testvlucht, maar om een commerciële vlucht met meer dan 100 passagiers aan boord.


's Werelds grootste palmproducent dringt aan op een breder gebruik van eetbare oliën en een vermindering op de import van ruwe olie. De passagiersvlucht van vrijdag 27 oktober maakt deel uit van de inspanningen van Indonesië om fossiele brandstoffen te vervangen door biobrandstof. 


Tussen Jakarta en Solo


De eerste commerciële vlucht op vliegtuigbrandstof gemengd met palmolie werd uitgevoerd met een Boeing 737-800NG van de de Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia. Het toestel vloog van de Indonesische hoofdstad Jakarta naar het in de provincie Midden-Java gelegen Solo, een afstand van ongeveer 550 kilometer. Aan boord van het vliegtuig zaten meer dan 100 passagiers. 


De maatschappij zal verdere gesprekken voeren met het Indonesische staatsenergiebedrijf PT Pertamina, het Indonesische ministerie van Energie en Minerale Hulpbronnen, en andere partijen over de levensvatbaarheid van de op vrijdag gebruikte brandstof.  


Tussen Jakarta en Pelabuhan Ratu


Eerder deze maand voerde de nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië al een testvlucht uit op de nieuwe brandstof. Het vliegtuig vloog meer dan 130 kilometer heen en terug van Jakarta naar het in het zuidelijk deel van Java gelegen Pelabuhan Ratu. Ook toen werd een Boeing 737-800NG ingezet. Het toestel gebruikte tijdens de één uur durende vlucht vliegtuigbrandstof die 2,4 procent palmolie bevat.


Een paar maanden voorafgaand aan de testvlucht voerde de luchtvaartmaatschappij een statische test en grondtesten van de motoren uit. 


Minder CO2-uitstoot


De met palmolie gemengde vliegtuigbrandstof is geproduceerd door het Indonesische staatsenergiebedrijf PT Pertamina in de raffinaderij van het bedrijf in Cilacap (Midden-Java) met behulp van de zogeheten HEFA-technologie (hydroprocessed esters and fatty acids), en is gemaakt van geraffineerde, gebleekte en ontgeurde palmpitolie. 


Volgens Pertamina zorgt het gebruik van deze nieuwe vliegtuigbrandstof voor minder uitstoot van CO2 dan het gebruik van fossiele brandstoffen.