Een team bestaande uit archeologen, geofysici, en geologen uit Indonesië zegt sterk bewijs te hebben dat Gunung Padang, gelegen in de provincie West-Java, misschien wel 's werelds oudste piramide is. Het resultaat van hun onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijk vaktijdschrift Archaeological Prospection.

Gunung Padang, in 1998 uitgeroepen tot cultureel erfgoed, ligt bovenop een uitgedoofde vulkaan ten zuidwesten van het West-Javaanse Cianjur, en wordt door de lokale bewoners beschouwd als een heilige locatie. Ze zeggen dat de piramidevormige heuvel ooit een plek van aanbidding was.

Tenminste 16 duizend jaar oud

Wetenschappers verschillen al jaren van mening over de aard van Gunung Padang. Sommigen denken dat de heuvel door mensenhanden is gemaakt. Anderen beweren dat de heuvel op natuurlijke wijze is ontstaan.

Onder hen een team wetenschappers onder leiding van de Indonesische onderzoeker Danny Hilman. De onderzoekers vonden bewijs dat het bouwwerk in fasen werd gebouwd, met tussenpozen van duizenden jaren waarbij de oudste constructie waarschijnlijk tussen 25.000 en 14.000 voor Christus is gebouwd. Dat betekent dat Gunung Padang tenminste 16.000 jaar oud is. Als dat zo is, is Gunung Padang de oudste piramide ter wereld.

Het oudste deel van  Gunung Padang vormt de basis van de piramideachtige constructie, waarbij de natuurlijke lavaheuvel is uitgehouwen door mensenhanden. Volgens de studie vond de laatste fase van de bouw plaats tussen 2000 en 1100 voor Christus.

30 meter onder de grond

Het veldonderzoek door het team van Hilman werd uitgevoerd in de periode 2011 tot 2014 waarbij er onder meer in de heuvel werd geboord en grondmonsters werden genomen. De wetenschappers konden op die manier onderzoek doen naar de eerste lagen van Gunung Padang, waarbij de oudste laag meer dan 30 meter onder de grond ligt.

'Deze studie suggereert sterk dat Gunung Padang geen natuurlijke heuvel is, maar een piramideachtige constructie', aldus het team onderzoekers. Het team vond ook bewijs van holtes binnen de heuvel, waarvan de wetenschappers denken dat het om verborgen kamers gaat.

Nederlandse historicus N.J. Krom

Gunung Padang werd voor het eerst genoemd in 1914 in de zogeheten Rapporten van de Oudheidkundige Dienst. Meer dan 30 jaar later, in 1949, maakte ook de Nederlandse historicus N. J. Krom melding van het bestaan van de vindplaats.

Nadat de heuvel enige tijd in de vergetelheid is geraakt, werd Gunung Padang in de jaren '70 van de vorige eeuw herontdekt door lokale bewoners. In 1979 bezochten medewerkers van het Indonesisch Centrum voor Archeologisch Onderzoek de vindplaats om er voor het eerst onderzoek te doen.