Indonesië heeft woensdag (2/6/2021) besloten te stoppen met het bergen van een onderzeeboot van de Indonesische marine. De KRI Nanggala-402 zonk april dit jaar voor de noordkust van Bali. Alle bemanningsleden kwamen daarbij om het leven. 


De 44 jaar oude onderzeeboot van Duitse makelij verloor op 21 april 2021 het contact met de marine tijdens een torpedo-oefening in de Balizee. Onmiddellijk werd een zoek- en reddingsactie op touw gezet, waarbij Indonesië ook hulp kreeg uit het buitenland. 


Met man en macht werd geprobeerd de boot te vinden voordat de zuurstofvoorraad op zou raken. 


De onderzeeboot werd drie dagen later gevonden op een diepte van 840 meter. Het vaartuig bleek in drie stukken te zijn gebroken. Niemand overleefde het ongeluk.


Een hele opgave


De autoriteiten hadden toentertijd al erkend dat het een hele opgave zou zijn om de onderzeeboot boven water te halen. Uiteindelijk besloot het land woensdag (2/6/2021) de bergingsoperatie te staken. Er zijn geen plannen om de bergingsoperatie voor te zetten. Delen van de Nanggala zullen achterblijven op de zeebodem. 


De afgelopen weken hielp China met de berging van de Nanggala. Het land zond drie schepen naar het rampgebied om te helpen bij de bergingsoperatie.  


Er zijn in totaal 20 duikacties uitgevoerd waarbij duikers erin slaagden belangrijke voorwerpen boven water halen zoals foto’s, video’s en delen van de onderzeeboot. 


Gereviseerd in Zuid-Korea


De KRI Nanggala-402 werd eind jaren ‘70 in Duitsland gebouwd door de Duitse scheepswerf Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW). De onderzeeboot werd in 1981 in gebruik genomen door de Indonesische marine en werd in 2012 geheel gereviseerd in Zuid-Korea. 


De KRI Nanggala-402 weegt 1395 ton, is 59,5 meter lang, 6,3 meter breed en 5,5 meter hoog. De Nanggala is een van de in totaal vijf onderzeeboten die in het bezit zijn van de Indonesische marine. Twee daarvan zijn van Duitse makelij. De drie andere (nieuwere) onderzeeboten komen uit Zuid-Korea.