Oude munten, een brug, een gedeelte van een ondergronds waterleidingsysteem uit de 18de eeuw. En nu Nederlandse tramrails uit de 19de eeuw. Bij bouwwerkzaamheden in verband met de uitbreiding van het metronetwerk in Jakarta komen vele bijzondere vondsten tevoorschijn. 


De vondst van de tramrails werd gedaan tijdens graafwerkzaamheden op het traject tussen Glodok en Kota, om precies te zijn onder Jalan Gajah Mada, een drukke verbindingsweg tussen de oude stad (Kota Tua) en het moderne zakendistrict van Jakarta. 


Op bovengenoemd traject zijn werkzaamheden aan de gang voor de bouw van fase 2A van het MRT-project waarbij het bestaande metrolijn vanaf station Bundaran HI wordt doorgetrokken naar station Kota in het noorden van de hoofdstad. 


In goede staat


Op foto’s die door MRT Jakarta op sociale media zijn geplaatst, zijn tramrails te zien die zich nog in goede staat bevinden. Het is de bedoeling dat de rails tijdelijk elders worden ondergebracht. Daarna zullen delen van de vondst aan het publiek worden tentoongesteld. 


Hetzelfde gebeurt met andere oude voorwerpen die eerder werden gevonden, zoals keramische scherven uit de Qing-dynastie en uit de Nederlandse tijd, munten uit Nederlands-Indië, delen van een brug en delen van een ondergronds waterleidingsysteem uit de 18de eeuw. 


Leeftijd, beton, asfalt


Ofschoon de tramrails zich nog in goede staat bevinden, kunnen ze niet meer worden gebruikt. Dit heeft onder meer te maken met de leeftijd van de rails en het feit dat de rails zijn overgoten met beton en asfalt. Aldus een woordvoerder van het MRT-project. 


Aan de Indonesische krant Kompas vertelt Chandrian Attahiyat, archeoloog aan de Universiteit van Indonesië (UI), dat tijdens graafwerkzaamheden in 2021 ook al tramrails werden gevonden. De rails die onlangs zijn ontdekt, vormen een verlengde van de rails die vorig jaar zijn gevonden. 


De archeoloog denkt dan ook dat er nog meer stukken tramrails tevoorschijn zullen komen tijdens de MRT-werkzaamheden.  


Fase 2A van het MRT-project is een 5,8 kilometer lang traject met 7 ondergrondse stations: Thamrin, Monas, Harmoni, Sawah Besar, Mangga Besar, Glodok en Kota. Deze fase zal naar verwachting in maart 2025 gereed zijn. 


Foto: MRT Jakarta