De eerste sneltram van Indonesië - Light Rail Transit of LRT - is maandagmiddag 28 augustus 2023 officieel in gebruik genomen. De Indonesische president Joko 'Jokowi' Widodo heeft de nieuwe LRT-lijn diezelfde ochtend officieel geopend. Dat gebeurde op station Cawang, Oost-Jakarta. De regering ziet de LRT als middel om de files in de Indonesische hoofdstad te bestrijden. 


Jakarta kan niet los worden gezien van macet (files). Doordeweeks én in het weekend, Elke dag is het weer raak, met name in de ochtend- en avondspits. De Indonesische regering hoopt dat de komst van de LRT kan bijdragen aan minder files en een betere luchtkwaliteit in de Indonesische hoofdstad


Auto laten staan


Maar, of reizigers overgehaald kunnen worden de auto te laten staan en in plaats daarvan hun reis af te leggen met het openbaar vervoer is nog maar de vraag. 


Tijdens de opening van de nieuwe sneltramlijn verwees Jokowi naar de Mass Rapid Transit of MRT - de eerste metrolijn van Indonesië in Jakarta - die sinds 2019 operationeel is. Slechts 80 duizend mensen maken gebruik van de MRT terwijl de regering had gerekend op 180 duizend reizigers per dag, aldus de president. 


Cibubur en Bekasi


De LRT bestrijkt het gebied Jabodebek (Jakarta-Bogor-Depok-Bekasi) en bestaat uit de Cibubur-lijn (van station Harjamukti in Depok naar station Dukuh Atas in Centraal-Jakarta en vice versa) en de Bekasi-lijn (van station Jati Mulya in Bekasi naar station Dukuh Atas en vice versa). 


Een LRT-ticket kost de komende maand 5000 rupiah (ongeveer €0,30) voor korte én lange afstanden. Na die periode betalen reizigers maximaal 20.000 rupiah (ongeveer €1,20) voor de langste afstand.